本事業について

Project

東・甲信越ブロックの日本語教育に関わる課題解決に向けて、教育組織を縦断的にネットワーク化し、教育組織だけではなく、日本語学習者のキャリアを支援するために包括的なプログラムの共有と、その教育者および支援者の育成に取り組む。年少者、高校生、大学生、市民に対する日本語教育の必要性が増している中で、日本語教師不足の解決は本ブロックでの喫緊の課題である。特に、日本語教育人材が限られている本ブロックでは、限られた日本語教師が多様な日本語学習者に対する教育の必要性がある。その課題に取り組むための日本語教師養成プログラムの開発、研修を行いながら、地域の日本語教育ネットワークを構築する。スタートとして、筑波大学をハブとして、つくば市、茨城県を中心として課題に取り組み、順次関東・甲信越ブロックへの拡大を目指す。

1)令和5年度は、茨城県を中心として日本語教育に関わる関連組織との協議会を発足させ、その後関東・甲信越ブロックでの日本語教育の課題解決として、教育委員会、関連団体との連携により日本語教育の強化を探求する。
2)年少者、高度専門人材、技能実習生など、多様な日本語学習者に必要な日本語教育のニーズを調査し、日本語教師養成に役立てる。
3)多様なニーズに対応できる日本語教師養成プログラムとして、高大連携、教育委員会、日本語学校との連携により質の高い日本語教師養成トレーニングを行う。

To address Japanese language education challenges in the Kanto/Koshinetsu region, we'll establish a network of educational organizations. Sharing comprehensive programs will support both organizations and the careers of learners. Resolving the shortage of Japanese language teachers is critical, especially as the demand increases.
In this limited personnel region, our focus is on educating diverse language learners. By developing teacher training programs and creating a regional network, we aim to tackle this issue, starting with Tsukuba City and Ibaraki Prefecture and expanding to Kanto/Koshinetsu blocks.

  1. In FY2020, we initiated a council with local organizations focusing on Japanese language education in Ibaraki Prefecture. We collaborated with educational boards to address language education challenges in the Kanto and Koshinetsu regions, aiming to enhance Japanese language education.
  2. Investigating the diverse needs of Japanese language learners—ranging from youth to specialized professionals and technical trainees—we utilize findings to support the training of Japanese language teachers.
  3. Creating a versatile Japanese language teacher training program, we strive for excellence through collaboration among high schools, universities, educational boards, and Japanese language schools.

本事業の流れ

concrete action

役割について

About roles

筑波大学の役割

The Role of Tsukuba University

茨城県の日本語教育および日本語教師養成・研究に係るネットワーク構築。

Building a network related to Japanese language education and Japanese language teacher training/research in Ibaraki Prefecture.

栃木県/群馬県/埼玉県/千葉県/神奈川県/新潟県/山梨県/長野県へのネットワークの拡大。

Expanding the network to Tochigi Prefecture, Gunma Prefecture, Saitama Prefecture, Chiba Prefecture, Kanagawa Prefecture, Niigata Prefecture, Yamanashi Prefecture, and Nagano Prefecture.

1都9県の横断的な日本語教育関係のネットワークの構築

Expanding the network to Tochigi Prefecture, Gunma Prefecture, Saitama Prefecture, Chiba Prefecture, Kanagawa Prefecture, Niigata Prefecture, Yamanashi Prefecture, and Nagano Prefecture.

拠点整備事業の方針

Policy for base development project

関連団体との連携と年少者の日本語教育の強化

Implementation of high-quality Japanese language teacher training programs

茨城県を中心として、日本語教育に関わる関連組織との協議会を発足させる(令和5年度)。その後、関東・甲信越ブロックでの日本語教育の課題解決として、教育委員会、関連団体との連携により年少者の日本語教育の強化を探求する。

A council will be established with related organizations related to Japanese language education, centered on Ibaraki Prefecture (FY2020). Afterwards, we will explore ways to strengthen Japanese language education for young people in collaboration with the Board of Education and related organizations to resolve issues in Japanese language education in the Kanto and Koshinetsu blocks.

日本語教師養成・教育コンテンツの充実

Japanese language teacher training and enrichment of educational content

年少者、生活者、技能実習生、社会人など、多様な日本語学習者に必要な日本語教育力のニーズを調査し、日本語教師養成や教育コンテンツ作成に役立てる。

We will investigate the needs of Japanese language education skills needed by a variety of Japanese language learners, including young people, ordinary people, technical intern trainees, and working adults, and will use this information to train Japanese language teachers and create educational content.

質の高い日本語教師養成プログラムの実施

Collaboration with related organizations and strengthening Japanese language education for young people

多様なニーズに対応できる日本語教師養成プログラムとして、高大連携や、教育委員会・日本語学校との連携により質の高い日本語教師養成トレーニングを行う。

As a Japanese language teacher training program that can respond to diverse needs, we provide high quality Japanese language teacher training through collaboration between high schools and universities, as well as with boards of education and Japanese language schools.

取り組み

Activities

波大学では、学部レベルの日本語・日本文化学類、大学院レベルの国際日本研究学位プログラム、全学の学生を対象としたグローバルコミュニケーション教育センターを中心として、1994年度から留学生に対する日本語教育、日本語教師養成、日本語教育コンテンツ作成に取り組んでおり、本事業では、3組織が共同して取り組む。

At the University of Tsukuba, we have been providing Japanese language education for international students since 1994, centered on the Department of Japanese Language and Japanese Culture at the undergraduate level, the International Japanese Studies degree program at the graduate school level, and the Center for Global Communication Education for students across the university. The three organizations are working together on teacher training and the creation of Japanese language education content in this project.

日本語・日本文化学類、
国際日本研究学位プログラム

College of Japanese Language and Culture, International Japanese Studies Degree Program

1998年から日本語教師養成プログラムを提供しており、修了生は国内外の教育機関で活躍しています。

We have been offering Japanese language teacher training programs since 1998, and our graduates are active in educational institutions both domestically and internationally.

グローバル教育コミュニケーションセンター(CEGLOC)日本語・日本事情遠隔教育拠点

Global Education Communication Center (CEGLOC)
Japanese language/Japanese affairs distance learning base

「教育関係共同利用拠点制度」の認定を受け、これまでに提供したコンテンツが2,400機関、250,000名以上の留学生に対する日本語教育を実現しています。

We have been certified under the "Educational Shared Use Center System" and have provided content to 2,400 institutions and over 250,000 international students through Japanese language education.

日本語・日本文化学類

College of Japanese Language and Japanese Culture

2020年より茨城県教育委員会より、「オンライン学習による日本語初期指導カリキュラム開発・検証のための研究」 (義務教育課) 「高等学校における効果的な日本語指導・教科指導の実践等に関する研究」 (高校教育課)の受託研究を受けている。

Since 2020, the Ibaraki Prefectural Board of Education has been promoting "Research on the development and verification of initial Japanese language instruction curriculum through online learning" (Compulsory Education Division) "Research on effective Japanese language instruction and subject instruction practices in high schools. (High School Education Division).

人文社会系

Humanities and Social Sciences

JSPSアジア・アフリカ研究拠点形成アジア・アフリカ学術基盤形成型「社会的要請に対応可能な日本語教師養成の拠点形成」に採択されている。

It has been selected for the JSPS Asia-Africa Research Center Formation Asia-Africa Academic Infrastructure Formation Type, Creating a base for training Japanese language teachers that can respond to social demands.